Thursday, May 21, 2009

Teresa Margolles y la Bienal de Venecia




Domingo 17 de mayo de 2009


Teresa Margolles y la Bienal de Venecia


Es domingo y descubro que Teresa Margolles representará a México con una instalación llamada ¿De qué otra cosa podríamos hablar? (What Else Could We Talk About?) para la Bienal de Venecia, que se inaugura a principios de junio de este año.
Teresa Margolles visita París para una exposición cuyo tema era la relación entre las frutas y el cuerpo en la galería Baudoin Lebon de Paris hace ya algunos 4 años ; ese mismo año expusimos juntos en el Museo Internacional de Artes Modestas de Sète, en Francia, en una exposición llamada Narcochic, Narcochoc, que curó Marco Granados, y que exponía a artistas que trabajan con la estética del narcotrafico principalmente en México.
Fue un re-encuentro muy divertido ya que después de la galería fuimos invitados a un cocktail al departamento de Lebon y al llegar Teresa estaba sorprendida de descubrir una gran colección de fotos de Joel Peter Witkin, que para ella es de gran inspiración, esta fue una de sus primeras impresiones.
Después nos quedamos varios días juntos visitando Par
ís y de repente al llegar al Centro Pompidou, veo que se tira al suelo y con un grito de sorpresa me dice, mira que maravilla, nunca lo había visto en la vida real –referiéndose al museo. Entramos a la biblioteca del Pompidou y descubrimos algunos libros donde había publicada obra de ella…
Teresa Margolles’s work, despite its controversial character, has increasingly been exhibited in different venues and around the world, includying the Liverpool Biennial (2006), The Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf, Germany (2007), La Colección Jumex, Mexico (2007) and Kunsthalle Krems, Austria (2008).
In 1990 Teresa Margolles (Mexico, 1963) was a founding member of the group SEMEFO (Servicio Médico Forense/Forensic Medical Service) and has in this capacity since held performances, made installations, objects and videos and intervened in public places.
Later on, she continued working on her own using the morgue as a laboratory and study, developing social and conceptual artistic strategies on the basis of the use of bodily substances and images of corpses.
Her exploration of death as a subject, has been related to a ever deepening research on issues of economic and political unequalities, social exploitation, the process of historical mourning and the way extended violence defines the cultural and philosophical landscape of today.

The works presented at the Mexican Pavilion are a subtle chronicle of the effects of a devilish international economy: the vicious circle of prohibition, addiction, accumulation, poverty, hatred and repression that transmogrifies the transgresive pleasures and puritan obsessions of the North into the South as Hell.
¿De qué otra cosa podríamos hablar? will be a narrative based on tactics of contamination and material actions, which will seek to emotional and intellectually involve the visitors in the issues surrounding the way violence and the current global economy involve the effective declaration of whole generations of individuals as a virtually disposable social class, trapped in between the perverse logic of criminality, capitalism and prohibition.

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